"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Tuesday 16 March 2010

bila terbenamnya matahari yang menyinari..

Bismillah.. salah satu tanda hampirnya tiba hari kiamat ialah ilmu akan diangkat oleh Allah s.w.t. ianya tak akan hilang dengan sendirinya, bahkan orang yang memiliki ilmu itulah yang akan diangkat dengan ilmu-ilmunya. apabila matinya ulamak, maka dengan sendirinya ilmu dan kepakaran yang dimilikinya akan hilang serta merta.

pemergiannya tiada yang menangisi.. inilah hakikat dunia yang diselubungi kejahilan, kerna dia bukan seorang P. Ramli, bukan juga seorang Mokhtar Dahari, kerna dia hanya seorang ulamak.. tanpa kita sedari, seorang demi seorang daripada mereka telah meninggalkan kita.

bila perginya tanpa ada yang mewarisi.. berkuranganlah mereka yang betul-betul menguasai ilmu-ilmu agama, hilangnya tempat rujukan yang menjadi sumber fatwa. di sini akan kita lihat al-Quran ditafsir mengikut hawa nafsu, kerna ulamak yang tinggal tidak menguasai ilmu secara total dan rela mengikut telunjuk pemerintah yang cuba menjauhkan kita daripada ajaran Islam yang sebenar.

kita juga dapat melihat dengan jelas bertapa kurangnya orang yang ingin mendalami ilmu agama.. dan yang sangat menyedihkan kita adalah hanya sedikit daripada mereka ini yang betul-betul berani mendekati masyarakat dan memperbetulkan setiap kesilapan dan kesalahan yang mereka lakukan, di mana ada antaranya sengaja lari dan mendiamkan diri hingga mematikan setiap ilmu yang telah dimiliki dan dikaji selama ini. mereka inilah yang merugikan masyarakat dan diri mereka sendiri. wallahua'lam..

3 comments:

Ali Uraidhi said...

setuju..

Lukluk Baidoa said...

ustaz dan sahabat2 jadi la ulama.. kami menyokokng...hehe

Misztiara said...

~~~semoga ALLAH melindungi negara kita....AMIN

Post a Comment

Followers