"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Friday 13 November 2009

ingat hak2 jiran..

Bismillahirrahmanirrahim.. dlm menjalani kehidupan bermasyarakat, kita tak boleh lari daripada mempunyai jiran. samada di kampong, pekan, atau bandar. rumah sendiri, sewa, asrama dan sebagainya. apa yang dituntut adalah; mengambil tahu dan mengambil berat hal sekeliling.. bukan "jaga tepi kain" seperti apa yang diungkapkan oleh orang2 yang jahil.

jenis2 jiran yang perlu kita ketahui; jiran sesama muslim, jiran yang berlainan agama, dan jiran yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan kita. setiap peringkat mempunyai hak dan keutamaan yang patut kita dahulukan. walau berbeza agama, ada hak yang perlu ditunaikan terhadap mereka. apa lagi sesama muslim yang semua adalah bersaudara. apa lagi yang mempunyai hubungan darah dengan kita.

bagi kita yang kebanyakannya adalah pelajar.. tinggal di rumah sewa atau asrama. sahabat sebelah bilik kita adalah jiran, ketahui hak2 mereka dan tunaikanlah sebaiknya. perkataan, perbuatan, dan sebagainya.. janganlah ada yang menyakiti. kerna di situ boleh menimbulkan persengketaan, yang mungkin memutuskan hubungan kasih antara kita. kita sesama muslim. wallahua'lam..

3 comments:

masyita lim said...

salam...kte bkn hny perlu mberi hak2 sesama manusia tp semua makhluk ciptaanNya..'seorg lelaki pd zmn Rasulullah tlh trjmp dgn s'ekr anjg yg dlm kehausn..lalu llaki brsmpti dgn anjg itu,dbuangny kasut kemudian diisiny air dr telaga kdlm kasut trsebut.apbl llaki trsbut meniggl Allah mngmpunkn sgl dosany hny krn mberi minumn kpd anjg.shbt brtny kpd Rasullullah,knp mdh sngt dampnkn dosany?nabi mjwb krn llaki trsbut mberi hak kpd anjg trsbut yg jg mkhluk Allah..crite ni diolah dr hdis bukhari..' buat renungn dan peringati utk diriku sndiri...wslm.

nasir said...

wsalam..br dgr tok khatib bahas pasal hadith nie mggu lepas.
ape pon,cmnie la masyarakat kite yg smakin x peduli dgn hal2 sekeliling.klu tegur cket dikate bz body.xtau kat akhirat nt sume mende sekeliling nie akan mempengaruhi timbangan amalan kita.

Pemuda Berani said...

try tgk blog nie-jom same2 kite berdakwah dgn penulis blog ni yg kehidupannye jauh terpesong...
ciksaliha.blogspot.com

Post a Comment

Followers