"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Wednesday, 22 July 2009

ikhlaskah kita?

Bismillahirrahmanirrahim... alhamdulillah masih diberi kesempatan lagi untuk menulis. hari ini 1 sya'ban, sya'ban adalah bulan Nabi kita Muhammad s.a.w. dan sudah maklum kita semua sangat dituntut untuk berpuasa sunat pada bulan ini. bulan rejab telah berlalu, adakah ia digunakan dengan sebaiknya? atau kelebihan-kelebihan yang ada dibiarkan berlalu begitu saja?

setiap ibadat sunat yang kita lakukan adalah sebagai tanda mensyukuri nikmatNya dan semata-mata mengharap redhaNya. semoga ianya dapat menampung segala cacat cela di dalam setiap ibadat fardhu yang kita lakukan. kesilapan, kealpaan, dan kelalaian yang kita lakukan. dan yang paling penting, ikhlaskah niat kita di dalan setiap ibadat fardhu dan sunat yang kita kerjakan?

niat adalah perkara utama di dalam setiap amalan kita. niat kita mesti hanya kerna Allah dan mengharap redhaNya. walaupun kita menginfakkan seluruh harta, menyebarkan semua ilmu yang ada, mahupun berjihad dan mati syahid. jika ada niat kerna manusia dan dipandang mulia., maka semuanya hanya sia-sia di sisi Allah s.w.t. dan hanya neraka yang layak bagi kita.

memang susah untuk mengikhlaskan niat kita, melainkan jika hati kita betul-betul bersih. semuanya bermula dari hati. jagalah hati, jangan kau kotori. elakkan dari melakukan maksiat lahiriah atau pun bathiniah yang boleh merosakkan hati kita. ya Allah!! ikhlaskanlah niat hambaMu ini dalam setiap perkara yang aku lakukan.. amin!! wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Followers