"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Friday 31 July 2009

mengantuk tak kena tempat... di mana punca?

Bismillahirrahmanirrahim... mengantuk adalah perkara yang biasa kita alami. adatnya berlaku di kala waktu menjelang tengah malam. badan yang berkerja seharian memerlukan tidur sebagai kerehatan, dan mengantuk adalah muqaddimah kepada tidur.

tidur yang secukupnya sangat penting untuk diri kita, untuk kita melakukan kerja-kerja seharian dan menunaikan ibadat dengan sempurna. waktu malam yang dijadikan oleh Allah s.w.t. dengan kegelapannya, kegelapan yang memudahkan untuk kita melakukan tidur dengan sempurna.

tidur yang tidak sempurna pula akan mempengaruhi kehidupan seharian kita. jika kita seorang pelajar, kita akan mengantuk di masa pengajian dan akan hilang tumpuan terhadap pelajaran. jika kita seorang yang sedang mendirikan solat, kemungkinan besar kita aan melakukan kesilapan terhadap perbuatan, apa lagi pembacaan kita di dalam solat.

daripada Anas r.a. Rasulullah s.a.w. ada bersabda: "apabila salah seorang daripada kamu mengantuk ketika solat, hendaklah ia tidur sehingga dia tahu apa yang dibaca akan dia". (H.R. Al-Bukhari)

~sempurnakanlah tidur mu untuk hari-hari yang sempurna...

0 comments:

Post a Comment

Followers