"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Sunday 10 July 2011

menolak kezaliman, ITU PERLU

Bismillah... menegakkan keadilan dan menolak kezaliman, ITU PERLU. menyuruh kebaikan dan menegah kemungkaran, ITU juga PERLU. jangan berasa selesa andai diri cukup makan dan minum, selagi kemungkaran masih berlaku kita PERLU guna kuasa yang ada.

sememangnya kita melangkah.. yang terlihat di nyata hanyalah keindahan, yang cela ditolak ke tepi. selagi tak mengena pada diri. orang memang selalu menyalahkan, mungkin tidak bagi yang masih dibutakan. mata diberi untuk memerhati, gunanya hanya menonton penipuan nyata. 

sekali cuba menyata suara, seribu daya dipatahkan segala cara. bangkitlah tangan yang punya kuasa, jangan hanya berpeluk tubuh. takkan runtuh dipukul ombak, andai benteng pasaknya jelata. 

tak perlu takut lagi.. hidupnya kita nyawa Tuhan pinjamkan, tibanya masa pasti ia dikembali semula. perjuangkanlah dengan sunnah yang diberi, takkan berjaya orang yang berpaling dari kebenaran. keadilan itu bukan hanya sama rata, perlu juga sesuai situasi dan kondisi. cubalah untuk mengerti.. wallahua'lam...

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان ) رواه مسلم

0 comments:

Post a Comment

Followers