"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Thursday 22 April 2010

tidur - antara nikmat dan bala

Bismillah.. salam buat perindu malam, di kala wajah bulan kan berseri-seri.. walau hadirmu baru semalam, namun ku akan tetap menanti..begitu terasa nikmat tidur yang sementara, sebelum tibanya waktu kan tidur buat selama-lamanya.

tidur merupakan nikmat, ia boleh digunakan sebagai rehat kepada badan yang keletihan.. kembali menyambung segala urusan yang telah dipertanggungjawabkan. kita sebagai manusia dan hamba kepada-Nya. gunakan waktu yang telah diberikan.. tidur di malam hari, dan mengambil sedikit waktu untuk qailulah sebagai bekalan untuk beribadah di sepertiga malam.

andai sebaliknya.. tidur yang tidak terurus kadang-kadang membawa kecelakaan kepada diri. daya kekuatan diri kan berkurangan dan ibadah entah di mana. ada yang sengaja melewatkan tidur dan tergelincir bersama terbitnya mentari. di sinilah datangnya subuh gajah, terjemur qunut dan sebagainya.  tak hadir ke muhadharah dan lain-lain lagi. alangkah malangnya andai perlakuan disengajakan dan acap kali ianya berlaku.

bertapa tinggi nilai tidur yang sempurna dan tidak berlebihan.. orang yang memelihara tidur dengan adab-adabnya, nescaya akan terpelihara juga ibadahnya. orang yang terpelihara ibadahnya akan dipelihara dari melakukan maksiat.. yang dengannya menjauhkan diri dari terkena bala. tidur sempurna.. ibadah sempurna.. kehidupan sempurna.. dunia dan akhirat. insha-Allah. wallahua'lam..

5 comments:

hainur hapis said...

Assalamualaikum

nasihat yang baik

blog anda sudah tersenarai di sini ya

http://blogkarkun.blogspot.com/

nasir said...

wsalam..

moga membawa kpd perkara yg baik juga i'Allah..

Nurkasih Atieqah said...

smg sama2 kita dapat manfaatnya..

Unknown said...

salam...terima kasih dgn perkongsiannya..

Ali Uraidhi said...

T_T terasa...

Post a Comment

Followers