"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Thursday 2 July 2009

bila hati jauh dari-Nya...

Salam bulan rejab... selamat berpuasa buat sahabat2 yang berpuasa sunat di bulan yang mulia ini. kepada yang belum lagi, selamat mencuba untuk berpuasa. kenapa kita sangat digalakkan untuk berpuasa di bulan ini? banyak hadith yang menceritakan tentang kelebihan berpuasa di bulan ini... semoga menjadi pendorong kepada diri ini yang masih terlalu pemalas untuk mengejarnya. sedarlah aku!!! sedarlah aku!!! sedarlah aku!!!

Rasulullah s.a.w. ada bersabda: "bulan Rejab bulan Allah, bulan Sya'ban bulanku, bulan Ramadhan bulan umatku". peristiwa Israk dan Mikraj juga berlaku pada malam bulan rejab. patutlah bersangatan dorongan dan galakkan untuk kita memuliakan bulan ini. jadilah kita sebagai hamba-Nya yang bersyukur.

Sesungguhnya aku adalah hamba-Nya terasa semakin jauh dari-Nya,
Ku tahu kemuliaan itu milik-Nya, yang patut ku berikan pada-Nya.
Selalu terasa diri ini terlalu lemah untuk malakukan itu dan ini,
Itulah dia, bila kemalasan yang teramat sangat membelenggu diri.

Bila hati jauh dari-Nya...
Memang, iman itu terkadang bertambah dan terkadang berkurang.
Mungkin, banyak dosa yang aku lakukan,
Bertaubatlah... selagi mana masih diberi kesempatan.

~puasalah kamu sebelum kamu dipuasakan~

0 comments:

Post a Comment

Followers