"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Wednesday, 17 November 2010

kita insan biasa...

Bismillah... ku sangkakan mendung hingga ke petang, alhamdulillah mentari kini muncul kembali.. manusia itu terkadang menangis kerna sedihnya, merajuk kerna terlalu dimanja.. wajah ditatap bukannya ia yang menunjukkan rupa, lain pula iman yang tersemat di dalam dada.

bulan silih berganti, kini pengorbanan yang dicari erti... singkap kembali kisah Ibrahim dan Ismail.. pengorbanan demi kejayaan yang dituntut oleh agama. ikhlaslah dalam mencari redhanya, kerna setiap perlakuan tidak akan lari dari dosa dan pahala.. mengorbankan nafsu demi agama atau sebaliknya. 

lihatlah pada diri kita dan persekitarannya, sejauh mana kita hidup dengan pengorbanan orang lain? fikir-fikirkanlah... sememangnya kehidupan ini selalu bergantung kepada orang lain dan sebaliknya, kita akan dipertanggungjawabkan.. hiduplah dengan dakwah...

hidupnya kita di zaman yang penuh dengan ujian di sekeliling, cubalah sedaya upaya untuk menghindari maksiat walaupun ianya kecil.. jangan kamu lihat kepada kecilnya maksiat yang kamu lakukan...tapi lihatlah besarnya siapa yang kamu lakukan maksiat itu kepadanya. Wallahua'lam...

2 comments:

riDiCulOuS said...

pengorbanan demi kejayaan.... :)
terima kasih...

riDiCulOuS said...

oh ye..selamat hari raya aidiladha...

Post a Comment

Followers