"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Sunday, 11 April 2010

jangan terlalu membisu..

Bismillah.. gerbang dunia yang semakin mencabar.. garisan yang terlukis seakan terpadam. sakitnya mata di kala memandang.. bila yang hina menjadi adat, yang mulia hanya satu dalam seribu.. sukar untuk mencari permata suci, hanya yang ada mereka yang berani untuk merubah diri. inilah dilema seorang da'i..

mesti ada keberanian.. kreatif di dalam uslub penyampaian.. pernah dikatakan; masyarakat kini tak memandang pada luaran.. segalanya mengikut situasi dan kondisi, seperti yang pernah dijelaskan. jangan mudah keliru dan leka. jangan kau dilihat seperti lari dari permasalahan yang menimpa.

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللاعِنُونَ * إِلا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al-Kitab, mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula) oleh semua (makhluk) yang dapat melaknati, kecuali mereka yang telah taubat dan mengadakan perbaikan dan menerangkan (kebenaran), maka terhadap mereka itu Aku menerima taubatnya dan Akulah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang” (Al-Baqarah: 159-160)

berdepan dengan mangsa keadaan.. mungkin tarikan dan godaan yang sangat kuat membuatkan mereka tewas. kebenaran boleh dicari, namun apa yang datang bertubi-tubi hanyalah penipuan yang menyesatkan. inilah yang perlu digalas bagi yang terselamat. bersedialah... carilah bekalan yang secukupnya... ayuh kita bangkit dari lamunan yang panjang. wallahua'lam..

2 comments:

LuKLuK BaiDoa said...

terase btul...

misztiara emua said...

~~Memang benar,godaan dan dugaan merencat segala janji...namun peganglah tali ALLAH sekuat hati ...rayulah kpdanya... mohonlah pdnya jgn sesekali dia lepaskan KITA pergi...,bila tali di longgarkan ..kau tariklah kembali...sesungguhnya tuhan...aku hambamu yg hina ini pasti kembali tak merelakan kau pergi meninggalkan aku....

Post a Comment

Followers