"di sekolah kita kan belajar dan akhirnya menghadapi ujian, namun di dalam kehidupan kita akan selalu menghadapi ujian dan mendapat pengajaran darinya".

Tuesday, 2 February 2010

aku hidup untuk aku..

Bismillahirrahmanirrahim... Salam buat pembaca yang hampir sebulan ku tinggalkan.. membiarkan diri dalam kesepian, ketenangan untuk mengadapi imtihan.. alhamdulillah semuanya sudah berlalu. hanya tinggal doa dan harapan.. semoga diberi kekuatan untuk menghadapi fasa dua yang akan bermula tidak lama lagi.

imtihan owh imtihan!! dalam kita menghadapi imtihan, yang ia memang suatu yang sangat penting dalam hidup kita.. segala kesungguhan dan ketekunan kita dalam pengajian selama tiga higga ke empat bulan hanya bertujuan untuk dimanfaatkan dalan masa dua atau tiga jam sahaja. alangkah murahnya nilai ilmu yang kita cuba kaji dan memilikinya jika tidak diamalkan dan dimanfaatkan oleh orang-orang yang menyedari akan nilainya. bukan sekadar kertas tebal yang dibuat sijil, tapi sebagai penyuluh yang menunjukkan kita kepada satu jalan.

kesungguhan yang mengatasi segalanya.. ini yang terkadang membuat kita lupa akan tanggungjawab kita. yang dah jadi bapak abaikan anak-anak, yang duduk rumah sewa lupa tanggungjawab terhadap kawan-kawan dan sebagainya. yang lebih teruk lagi, seorang hamba lupa tanggungjawab terhadap penciptanya. yang kadang-kadang menimbulkan rasa benci, yang mungkin juga menimbulkan kemurkaan-Nya.

ingatlah sahabat.. kita tak boleh hidup menyendiri. walau betapa kita bangga dengan kekuatan dan kuasa yang kita miliki, walau betapa kita merasa hina orang yang berada di bawah kita.. sedarlah, kita kuat atas kerjasama mereka, kita berkuasa atas undi mereka, kita hidup atas ehsan dan rahmat dari-Nya. Sekian untuk kali ini.. Wassalam..

1 comments:

misztiara emua said...

~~~bila ku renung buku-buku yg tersusun rapi di atas kabinet itu....,aku tertanya2.. kemana telah ku manfaatkan ilmu yg ku miliki,ku menyimpan ilmu didada...tapi kemana kucurahkan ia....mgkin bnar dah tba masanya AKU tidak boleh menyendiri...lalui dan tempuhilah ujian serta dugaan..baru kau rasa nikmatnya kehdupan..lindungi dirimu dengan senjata doa dan bpelurukn iman dan kyakinan ,semoga ALLAH jadi perisai ku..,amin...

Post a Comment

Followers